Eerder kwamen we De Springplank tegen, een groep van vier onderwijsaanbieders. Een is een ‘gewone’ basisschool, een is een Montessorischool, een is een Daltonschool en een verzorgt speciaal onderwijs. Hoe moet De Springplank dit onderwijsaanbod modelleren in RIO? Elke onderwijsaanbieder verzorgt één aangeboden opleiding die bestaat uit een opleiding, een doelgroeponderwijsvorm en optioneel een opleidingskenmerk.
In schema:
.
Speciaal basisonderwijs wordt in RIO dus gemodelleerd als de combinatie van de opleiding Basisonderwijs (speciaal basisonderwijs volgt immers de reguliere kerndoelen van het primair onderwijs) en het doelgroeponderwijsvorm Speciaal basisonderwijs.
- Opleiding Basisonderwijs met bijbehorende doelgroeponderwijsvorm zonder opleidingskenmerk
- Opleiding Basisonderwijs met bijbehorende doelgroeponderwijsvorm zonder opleidingskenmerk en met de opmerking ‘alleen onderbouw’
- Opleiding Basisonderwijs met bijbehorende doelgroeponderwijsvorm zonder opleidingskenmerk en met de opmerking ‘alleen midden/bovenbouw’
- Opleiding Basisonderwijs met bijbehorende doelgroeponderwijsvorm met het opleidingskenmerk Tienerschool.
.
- Opleiding Speciaal onderwijs met doelgroeponderwijsvormen Ondersteuning bij epilepsie; Ondersteuning bij een langdurige ziekte; Ondersteuning bij lichamelijke beperkingen; Ondersteuning bij cognitieve beperkingen; Ondersteuning bij meervoudige beperkingen; Ondersteuning bij gedragsontwikkeling; Ondersteuning bij sociaal-psychologische ontwikkeling en Ondersteuning bij autismespectrumstoornissen
- Opleiding Voortgezet speciaal onderwijs – Vervolgonderwijs – vmbo-gl Zorg en welzijn met doelgroeponderwijsvormen Ondersteuning bij epilepsie; Ondersteuning bij een langdurige ziekte; Ondersteuning bij lichamelijke beperkingen; Ondersteuning bij cognitieve beperkingen; Ondersteuning bij meervoudige beperkingen; Ondersteuning bij gedragsontwikkeling; Ondersteuning bij sociaal-psychologische ontwikkeling en Ondersteuning bij autismespectrumstoornissen
- Opleiding Voortgezet speciaal onderwijs – Vervolgonderwijs – vmbo-gl Zorg en welzijn met doelgroeponderwijsvormen Ondersteuning bij epilepsie; Ondersteuning bij een langdurige ziekte; Ondersteuning bij lichamelijke beperkingen; Ondersteuning bij cognitieve beperkingen; Ondersteuning bij meervoudige beperkingen; Ondersteuning bij gedragsontwikkeling; Ondersteuning bij sociaal-psychologische ontwikkeling en Ondersteuning bij autismespectrumstoornissen en opleidingskenmerk Doorlopende leerroute vmbo-mbo.
.
Eigen kracht is een onderwijsaanbieder voor speciaal voortgezet onderwijs die zich richt op dove en slechthorende kinderen. Ze hebben twee onderwijslocaties. Op een ervan is het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs geconcentreerd, op de andere de uitstroomprofielen Arbeidsmarkt en Dagbesteding. Op die laatste locatie kan men ook leerlingen opleiden die behalve een auditieve beperking ook te maken hebben met een cognitieve beperking. Hoe moet Eigen kracht het opleidingsaanbod modelleren in RIO? Omdat het aanbod is uitgesplitst over twee onderwijslocaties, moeten de aangeboden opleidingen daarom ook uitgesplitst worden en wel op het aggregatieniveau van de uitstroomprofielen. Ook moeten er diverse doelgroeponderwijsvormen worden opgenomen. Opleidingskenmerken tenslotte zijn niet aan de orde.
In schema: